Z-mo Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 juu noi on kyl tiedos et tarttee kans vaihtaa. onkohan kellään tiatoo että minkähän verran tollasesta saa tehoa? tarttee alkaa vaaan kartuttaa tiatoo jotta sais lyötyy lukkoon ens talve suunnitelmat... Mä meinaan tehä ton rojektin ens talvena, portatut LT1-kannet ja imari sekä Compin nokka rullahiluilla yms. Jos nyt ei mitään maata mullistavaa tapahdu. 350:sen päälle. Ja jos ei paukkua tuu tarpeeks lisää (+70hv), eli 320hv vähintään. Jos alle sen, niin ajan laitoksen järveen...
forssi83 Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 ok. millanen budjetti sul on tohon? lait vaiks YV:l jos et kehtaa ääneen sanoo
Z-mo Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 ok. millanen budjetti sul on tohon? lait vaiks YV:l jos et kehtaa ääneen sanoo Kyllähän mä vähän budjettiviritystä tästä kaavailin. Kannet -95 Z-28:sta tais olla noin 300e. Compin nokka yhen kesän ajettuna jousineen, tais olla jotain 100e. Rullakeinut vähän vajaa 300e. Accelin suuttimet noin 250e. Edelbrockin tuplarulla-jakopää 60e. Rullanostajat oli jotain...sekä tiivisteet. Eli nämä jo on. Olisko about 1200e siis menny. Puuttuu käytännössä enää imusarja sekä sitten tietysti tönärit+jotain pikku juttuja. Kansia ei oo vielä modattu, joten siihen menee vielä jotain euroja sekä tietysti sitten sen imusarjan modaus on oma lukunsa. Ja tietokoneen ohjaukseen täytyy keksiä jotain... Dastekin Unichip jo on, mutta ei meinaa löytyä osaavaa pajaa ketä on sellasen V8:siin laittanu. Eli rahaa vielä menee jonkun verran. Jos sen Haltechin joutuu ostaan, niin sitten on vissiin 3000e budjetti aika lähellä. Edullinen budjetti-viritys? Noh...
balez Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 tbi:tä kun virität ni bensapumpun saat vaihtaa myös ekojen joukossa
balez Posted May 28, 2007 Posted May 28, 2007 joo viritetään taas sitä TBI:Tä.. halpaa ei tuu olee koska kaiken joudut panee uutta/käytettyä.. parempaa osaa..
forssi83 Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 mites, kun tbi:hän on kaasari jossa ruisku niin sopiikos noi kaasarien roots-ahtimet sitte noihin tbi koneisiin? tuli vaa miäleen
juisy Posted June 5, 2007 Posted June 5, 2007 kertokaas nyt kun mulla on ilmeisesti toi TBI (eiks se oo niinku sähkönen kaasari? minä en tiedä ja halua olis tietää ) ja jos sitä virittää nii millai bensan syötön määrän saa kohdilleen? ja mistä pitäs lähtee Map anturin letku? joku on ilmeisesti irrottanu sen
Soppa Posted June 5, 2007 Posted June 5, 2007 TBI ei ole sähköinen kaasari vaan kaksipisteruisku, joka sijaitsee samassa paikassa kuin kaasari sijaitsisi. Bensansaantia voi säätää esim bensanpainetta lisäämällä erilliisellä säätimellä. Map-anturin letku pitäisi mennä imusarjaan.
Guest Ezzy Posted June 5, 2007 Posted June 5, 2007 TBI ei ole sähköinen kaasari vaan kaksipisteruisku, joka sijaitsee samassa paikassa kuin kaasari sijaitsisi. Bensansaantia voi säätää esim bensanpainetta lisäämällä erilliisellä säätimellä. Map-anturin letku pitäisi mennä imusarjaan. eikös se ollut ykspisteruisku, mutta 2 suutinta tms nimim. otteessa "yksipisteruisku" ja jos en väärin ymmärtänyt kysymystä, niin tbi:hin saa tehtyä itsekin pienellä vaivalla säädettävän bensaregun
juisy Posted June 5, 2007 Posted June 5, 2007 joo.. se 2 piste ruisku oli toine vaihtoehto... en tosta map-anturista oikeen tiä kun siitä on joku irrottanu sen letkun tai siis ainaki luulen että se on mappi anturi ja tais joku kaveriki sitä sanoo että on mappi... en sitte tiedä... toi värkki on muutenki vähä tommonen viritys roikkuu kaikkia liitimiä ilman mitään paikkaa letkuja vedetty kaksin kerroin ja nippuside päälle... ei kiva
JoukoY Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Millaisia operaatioita on nokan vaihto & TBI:n porttaus käytännössä? Ammattimies tekee päivässä? Pitääkö nokan vaihtoa varten purkaa paljonkin? Onko samalla viisasta vaihtaa myös jakopään ketju? (Onhan se ketjulla?) Löytyykö mistään kuvia tuosta porttaushommasta? Jotenkuten sain tolkkua kun lueskelin täältä: http://www.thirdgen.org/ultimatetbi2 Mutta kuva varmistaisi että tekee asian oikein jos/kun joskus moiseen operaation alkaa.
Soppa Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Nokan vaihtoa varten pitää nostaa pois syyläri, vesipumppu, imusarja, nostajat ja työntötangot. Kyllä siinä vierähtää pari iltaa. Jakopään ketju kannattaa vaihtaa samalla, alkuperäinen on yleensä venynyt ja se pitää irroittaa jokatapauksessa. Asun melkeen sun naapurissa, vois joku ilta käydä pällisteleen sun autoa
JoukoY Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Nokan vaihtoa varten pitää nostaa pois syyläri, vesipumppu, imusarja, nostajat ja työntötangot. Kyllä siinä vierähtää pari iltaa. Jakopään ketju kannattaa vaihtaa samalla, alkuperäinen on yleensä venynyt ja se pitää irroittaa jokatapauksessa. Asun melkeen sun naapurissa, vois joku ilta käydä pällisteleen sun autoa Tervetuloa vaikka tänään!
Soppa Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Tänään ei kyllä ehdi, mutta pitää katella tuossa juhannuksen aikana vaikka...
Guest Jukka Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Millaisia operaatioita on nokan vaihto & TBI:n porttaus käytännössä? Nokan vaihtoa Soppa tuossa jo käsitteli eli vastaan tuohon tbi:n porttaukseen. Tuota porttausoperaatiota varten ei tarvitse irroittaa kuin ilmanputsari ja se TBI läppärunko. Koko operaatioon porttauksineen ja purkuineen ja kasauksineen menee about 3 tuntia, jos ei ole erityisen nopea ruuvaamaan, varmasti menee puoleen toista jos oikein kovasti yrittää. Nokan vaihtoon mennee varmaan, kuten Soppa sanoi, pari iltaa. Vaikeinta tuossa hommassa on varmaan aapparin puoleisen venttiilikopan irroitus jos on orkkis saastelaitteet paikallaan. Jos on joku haynessin tai muu korjaus käsikirja tai mikä tahansa pikkulohkosevyä käsittelevä kirja niin sieltä saa niksit ja neuvot venttiilivälysten säätöön ja dampperin asennukseen, jotka taitaa olla koko hommassa ainoat mitkä voi tietämättömyyttään tunaroida. Ennen nokan vaihtoa kannattaa hankkia ne pellisarjat ja putkisto. Voi olla että sen jälkeen hetkeksi jää nokan vaihto suunnitelmat (hetken tuntuu kivalta mutta pian taas haluaa lisää voimaa) Nimimerkillä ensi vuonna yli 300hp tbi
Guest Jukka Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Jukka oli ovela ja jätti kokonaan moottorin koon tuosta pois... Eli se periaatteessa vois olla vaikka 454 TBI, mutta toisaalta Jukan tuntien se ei voi muuta olla ku 305... 310-350cid, ei oo vielä päätetty. Toisaalta vois teidän kiusaksi tehdä 305 lohkosta .030" ylikoossa vakio iskulla 310cid koneen tai stroukattuna 334cid koneen. Toisaalta taas tehdas uusi 290hv gm goodwrench moottori maksais rapiat 2000euroa jota sitten vois pienellä hieromisella kutitella (kansia portata ja nokka vaihtaa). Tuo uus mosa olis kuitenkin halvin ratkaisu, kun vanha 305 kone on ihan hiluina ja siihen pitäis uusia periaatteessa kaikki ja tehdä koneistuksia yms
pate Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 viime talvena tein tuon operaation, uudestaan jos tekisin niin ottaisin koneen autosta kokonaan pois.
JoukoY Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Nokan vaihtoa Soppa tuossa jo käsitteli eli vastaan tuohon tbi:n porttaukseen. Tuota porttausoperaatiota varten ei tarvitse irroittaa kuin ilmanputsari ja se TBI läppärunko. Koko operaatioon porttauksineen ja purkuineen ja kasauksineen menee about 3 tuntia, jos ei ole erityisen nopea ruuvaamaan, varmasti menee puoleen toista jos oikein kovasti yrittää. Nokan vaihtoon mennee varmaan, kuten Soppa sanoi, pari iltaa. Vaikeinta tuossa hommassa on varmaan aapparin puoleisen venttiilikopan irroitus jos on orkkis saastelaitteet paikallaan. Jos on joku haynessin tai muu korjaus käsikirja tai mikä tahansa pikkulohkosevyä käsittelevä kirja niin sieltä saa niksit ja neuvot venttiilivälysten säätöön ja dampperin asennukseen, jotka taitaa olla koko hommassa ainoat mitkä voi tietämättömyyttään tunaroida. Ennen nokan vaihtoa kannattaa hankkia ne pellisarjat ja putkisto. Voi olla että sen jälkeen hetkeksi jää nokan vaihto suunnitelmat (hetken tuntuu kivalta mutta pian taas haluaa lisää voimaa) Nimimerkillä ensi vuonna yli 300hp tbi Eli semmoinen kevyt viri voisi siis olla: - Peltipakosarja + putki (Onko kellään myynnissä?) + Samalla ilmapumppu ja katti pois (ei mainintaa vähäpäästöisestä eikä katista) - TBI porttaus - siis ilmeisesti hiotaan jotain... väylät väljemmäksi - Paremmin hengittävä ilmanputsari Näissä ei tarvitse purkaa puolta autoa, ei mene monta päivää eikä tarvi huippuammattilaista? Eikä kustannuksetkaan vielä nouse pilviin? Ehkä mä sittenkin jatkan vielä tällä autolla enkä VIELÄ vaihda tehokkampaan. Jossain puhuttiin myös semmoisesta että läppärungossa tai imusarjassa kiertää jäähdytysneste ja se lämmittää suotta imuilmaa. Kannattaisi nyppästä ne letkut irti ja kytkeä jollain putkenpätkällä toisiinsa. Onko näin?
Sport Truck Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Se bensahan ei tiedä millä se sinne koneeseen kaadetaan...sillä ei ole mitään väliä millä se bensa sinne johdetaan Tuosta en olisi ihan 100% samaa mieltä,sillä vaikka TBI onkin ihan toimiva ja hyvä ruutta normaaliajossa,niin kaasu pohjassa se ei toimi enään kunnolla. Syystä että TBI toimii niin kauan hyvin kun koneessa on alipainetta eli kaasuläppä kuristaa ilman virtausta ja bensa ruiskutetaan koneeseen ensin kaasuläpän päälle ja reunan yli plenumiin -> bensaa kaasuuntuu vielä ihan hyvin. OK Kun kaasu sitten painetaan pohjaan ja läpät kokonaan auki,niin bensaa suihkutetaan suurina pisaroina kahdesta suuttimesta suoraan plenumiin -> se ei kaasuunnu enään kunnolla ja sitä rupeaa kerääntymään plenumin pohjalle,josta se rupeaa valumaan hallitsemattomasti sylintereihin aiheuttaen mm. nakutusta ja epätäydellistä palamista. NOT GOOD Jos bensan paineita ja määrää on nostettu runsaasti,niin ilmiö tehostuu...TPI tai jokin muu 8-piste/monipiste ruisku syöttää saman määrän bensaa koneeseen,mutta paljon pienempinä pisaroina jokaiseen imukanavaan erikseen. Aikani virittelin TBI:tä ja tuo asia oli aina pienoinen ongelma...eihän se normaaliajossa haitannut,mutta muuten kyllä... Talvella päätin vaihtaa koneeseen sitten TBI -> Edelin MPFI 8-piste ruiskun ja mielestäni muutos kannatti,sillä koneen toiminta/käytös etenkin "luonne" muuttui täysin. TBI läppärungossa EI KIERRÄ mitään nestettä,TPI kyllä,mutta TBI imusarjassa plenumin alla on kyllä vesi...sillä pyritään parantamaan kaiketi juuri bensan höyrystymistä. 454 TBI koneessa tämä vesikierto on letkuilla ja voidaan poistaa...usein näin tehdäänkin,mutta ei toimine enään talvella.
forssi83 Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 kertokaa nyt hyvät ihmiset että missä halvatussa te ajatte koko aikana läpät auki??? kyllä tollanen TBI kestää hyvin katukiihdyttelyt! itelle tulee ens talvena 350 TPI---> 350TBI ja miksikäs ei 383 TBI
Guest Jukka Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Eli semmoinen kevyt viri voisi siis olla: - Peltipakosarja + putki (Onko kellään myynnissä?) - TBI porttaus - siis ilmeisesti hiotaan jotain... väylät väljemmäksi - Paremmin hengittävä ilmanputsari Nuohin ei mee ku kuukauden parin kaljarahat (sarjoista ja putkistosta riippuen jotain 400-1000 euroa näin lonkalta heitettynä), ja auto muuttuu kummasti. Sen enempää ei välttämätä tarvi tehdä jos on rauhallisemman puoleinen sielu, ja nois ei ny kauhiasti häviä jos sitte alkaa ajatella auton myyntiä ja viriämmän hankintaa. TBI:ssä ei mee kierrä läppärungossa vesi, mutta imusarjassa on samanlainen heat cross over kanava, kuin kaasarikoneisten imusarjoissa. emmä tiedä mitä tuon poisto/paikallaan pito auttaa tai haittaa. tuskin paljo mitään tämän teholuokan vehkeissä
Guest Jukka Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 TPI-ksi muuttamisessa vaikeinta on varmaan johtosarjan muutos/vaihto. Koneen irroitus ja asennus on pikku juttuja.
KKOSKINEN Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Voishan sitä vaihtaa vaan yläkerran. Rullanokan menettää (riippuu vuosimallista) ja vähän ehkä ruttua. Ja vielä tuohon bensan pisartumiseen. Onko TBI huonompi kuin kaasutin tässä suhteessa? Molemmathan on wet manifoldeja.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now