Tommi Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Noista muista minä en niin tiedä mutta suuttimet olisin valinnut EV14 sarjasta. Tosin löytyy noillekkin jonkunlainen suutindata mutta rakenne kuitenkin vanhempaa perua kuin EV14. Myös se on noissa acceleissa helpottava tekijä että liittimet käy suoraan.
Fenix Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 En ole ihan vakuuttunut tuosta edelin kannesta. Huom. linkin hinta on yhdelle kannelle. https://www.summitracing.com/int/parts/edl-61905/overview/ Mielestäni imukanavan koko (virtaus) voisi olla isompi. Joku tommonen AFR 180-195cc , 55c palotilalla voisi olla aika bueno, jos budjetti sallii pienen korotuksen. http://www.airflowresearch.com/chevy/sbc-eliminator-23-lt1-cylinder-head/ Edelin kannet ovat viimeistelemättömät ja AFR cnc-portatut. Sulla oli vissiin siellä joku virinokka? Toi 180cc AFR voisi toimia hyvin muun kokoonpanon kanssa.
Tommi Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Mitkäs tässä on muuten tehotavoitteet?
CamKin Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 En ole ihan vakuuttunut tuosta edelin kannesta. Huom. linkin hinta on yhdelle kannelle. https://www.summitracing.com/int/parts/edl-61905/overview/ Mielestäni imukanavan koko (virtaus) voisi olla isompi. Joku tommonen AFR 180-195cc , 55c palotilalla voisi olla aika bueno, jos budjetti sallii pienen korotuksen. http://www.airflowresearch.com/chevy/sbc-eliminator-23-lt1-cylinder-head/ Edelin kannet ovat viimeistelemättömät ja AFR cnc-portatut. Sulla oli vissiin siellä joku virinokka? Toi 180cc AFR voisi toimia hyvin muun kokoonpanon kanssa. Edelin kannet löytyy ja niitä ei portattu, mutta eikös ne ole valmiit käyttöön sellaisenaan? Entä jos itse porttaan kanavat hion ne suuremmaksi? Mitkäs tässä on muuten tehotavoitteet? Moottoriteho 400hv-420hv luokkaa.
Tommi Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Mites olisko kustannustehokas konsti pitää vakio kannet ja käyttää ne vaikka corvette68:lla? KimmoT:n ex camarossa oli hänen tekemät kannet ja +450hp. Jotenkin muistelisin että kannet eivät olleet kovinkaan kalliit ja silloin taidettiin laskeskella etta hevoset/virtaukset oli halvempia kuin vaikkapa AFR kansilla.
CamKin Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Mites olisko kustannustehokas konsti pitää vakio kannet ja käyttää ne vaikka corvette68:lla? KimmoT:n ex camarossa oli hänen tekemät kannet ja +450hp. Jotenkin muistelisin että kannet eivät olleet kovinkaan kalliit ja silloin taidettiin laskeskella etta hevoset/virtaukset oli halvempia kuin vaikkapa AFR kansilla. Mitähän tuo porttaus maksaa noin? Porttauksen kohteeksi tulee, jos tarpeen, niin edelin kannet ne minulla jo on. Vakiokansia ei varmaan kannata muokata. Nokka-akseliksi olen miettinyt: http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=07-466-8&Category_Code=LTCAMSXFI
Fenix Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Edelin kannet löytyy ja niitä ei portattu, mutta eikös ne ole valmiit käyttöön sellaisenaan? Entä jos itse porttaan kanavat hion ne suuremmaksi? No siinä tapauksessa. Ovat valmiit käyttöön heti. Mietin vain asiaa siltä kantilta mitkä kannet antaisivat parhaan hyötysuhteen kadulle viilatun LT1 kanssa. Voihan niitä kanavia itse siloitella ja kai siitä pientä etua on, mutta amatöörinä en uskaltaisi paljoa enempää tehdä. Itse järkeilin asian niin, että ostin suoraan AFR:t ja säästin porttauksessa verrattuna moneen muuhun valukanteen nähden. Vaikka ei cnc käsityötä voita. Tuossa vielä Edelin virtauksia. http://www.edelbrock.com/automotive/mc/cylinder-heads/chevy/performer-lt1.shtml
Fenix Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Mitähän tuo porttaus maksaa noin? Porttauksen kohteeksi tulee, jos tarpeen, niin edelin kannet ne minulla jo on. Vakiokansia ei varmaan kannata muokata. Nokka-akseliksi olen miettinyt: http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=07-466-8&Category_Code=LTCAMSXFI Googleen kansi työ / porttaus niin tulee pari paikkaa hinnastoineen, joita voi varmaan pitää suuntaa antavana. Mulla on nyt vielä kiinni tuo 268xfi nokka. Hyvä katunokka joka toimii alhaalta asti ja innostuu 3000rpm jälkeen. Toi suunnitelma on kyllä toimiva setup noinkin. Mutta pelkään, että tehot voivat jäädä alle 400hp. Eli vain kevyitä parannuksia nykyiseen nähden numeroiden valossa. LT1 imari parhaimmillaan keski-yläalueella, mutta liika ahnehtiminen nokassa ja kansissa syö ruutia alemmilta kierroksilta. Nuo osaset painottuisivat ehkä sinne laajalle keskialueelle. Jos muistan oikein että sulla oli siellä virinokka valmiina, niin olisin utelias tietämään mikä se on. Ennen kuin maksaisin rahaa uuteen nokkaan, ettei tulisi ostettua jotain lähes identtistä.
F350 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Voihan niitä kanavia itse siloitella ja kai siitä pientä etua on, mutta amatöörinä en uskaltaisi paljoa enempää tehdä. No mulla on itse portatut rautakannet ja ne virtas viime dynossa 360 hp.
CamKin Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Googleen kansi työ / porttaus niin tulee pari paikkaa hinnastoineen, joita voi varmaan pitää suuntaa antavana. Mulla on nyt vielä kiinni tuo 268xfi nokka. Hyvä katunokka joka toimii alhaalta asti ja innostuu 3000rpm jälkeen. Toi suunnitelma on kyllä toimiva setup noinkin. Mutta pelkään, että tehot voivat jäädä alle 400hp. Eli vain kevyitä parannuksia nykyiseen nähden numeroiden valossa. LT1 imari parhaimmillaan keski-yläalueella, mutta liika ahnehtiminen nokassa ja kansissa syö ruutia alemmilta kierroksilta. Nuo osaset painottuisivat ehkä sinne laajalle keskialueelle. Jos muistan oikein että sulla oli siellä virinokka valmiina, niin olisin utelias tietämään mikä se on. Ennen kuin maksaisin rahaa uuteen nokkaan, ettei tulisi ostettua jotain lähes identtistä. Minä olen miettinyt, että vakio imusarja on portattava. Tuleeko parempi siitä ei tietoa? Nämä muutokset ensin ja sitten myöhemmin mekaaninen ahtaminen mutta meneekö metsään jos pistää nuo komponentit?
Fenix Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Yritän juuri etsiä esimerkkitapausta netistä, mitä tuolla setupilla on odotettavissa. 268xfi ei ole enää optimaalinen ahdinkäyttöön. Esim. pykälää pienempi 260xfi oli Compin suosittelema ahdettuun TPI moottoriin vakio perällä ja turbiinilla. "For a supercharged engine, the cam should have a larger exhaust duration than intake and a little wider lobe separation angle. Many of our cams for EFI applications already fit these qualifications. Your converter and gear are the main things to be concerned about at this point. The engine will need to make a good amount of torque at low rpms perform well with them. I would suggest going with our cam part# 08-465-8, which is the 260XFI camshaft. Duration @.050 is 210/219, valve lift is .527/.522 with 1.5 rocker arms, on a 113 lobe separation angle. This cam makes excellent bottom end power and works well with a supercharger." Ja kannet saisivat olla myös isommilla palotoilla puristussuhteen madaltamiseksi ahdinkäyttöön.
Fenix Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 9. Syyskuuta, 2016 Minä olen miettinyt, että vakio imusarja on portattava. Tuleeko parempi siitä ei tietoa? LT1 on hyvä imusarja, mutta pieni siistiminen ei ole ikinä pahitteeksi. Tämmönen esimerkki löytyi, joka on samankaltainen. http://www.camaroz28.com/forums/lt1-based-engine-tech-9/finally-some-dyno-numbers-268xfi-cam-556235/ Itse kompastuin myös samaan "virheeseen". Vapari-virinokka ja kannet vari palotoilla + nos. Ei vaan riittänyt pelimerkit ahtimeen samalla kertaa ja olisi valinnut em. osaset sille sopivana Vierestä seuranneena se on nimittäin centrifugaali-ahdin melko helppo purkaa "tarvittaessa". Softa muutoksen vaatii toki ja joku Inssi niminen heppu saattaa kerran vuodessa ihmetellä, että mitäköhän järkeä on kyydittää kuollutta välijäähdytintä keulilla
Tommi Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Se XFI268 on mukava nokka kadulle mutta vahvasti veikkaan että 400hp ei mene rikki. Tai jos menee pitää kansien virrata todella hyvin ja kaikkien muidenkin palasien loksahtaa todella hyvin kohdalleen. XFI280 nokalla paremmat mahdollisuudet yli 400heppaan mutta mukavuus ei ole 268:sin luokkaa. Tuossa XFI280 nokassa tulee se surullisen kuuluisa rynkytys kun ajetaan hidasta nopeutta alle 1800rpm. Itse olen tuota rynkytystä yrittänyt säätämällä poistaa paljonkin mutta kokonaan en ole sitä saanut pois. Veikkaan että osasyyllinen on LT1 koneen imusarja joka on minusta kaikkea muuta kuin hyvä. Imuputket ovat liian lyhyet ja tilavuus liian pieni. KimmoT:n autoon suunnittelin eri DIY imusarjavariaatioita mutta ne jäivät suunnitteluasteelle koska Kimmo myi auton pois. Villein visio oli että joka pytylle olisi ollut oma läppä. Tällä olisi päästy rynkytyksestä eroon melkein satavarmasti. Melkein käyttäisin ne edelin kannet pienessä sipsimisessä corvette68:lla. Siinä pienessä sipistelyssäkin voi saada isoa tuhoa aikaa jos ei tiedä mitä tekee. Toki jos on taitoa niin siitä vaan. Veikkaan että ei nuo XFI sarjan nokat kovin huonoja ole keskipakoahtimen kanssa. Niissä on samaan tapaan pakoasteita enemmän kuin ahdin nokissakin. Nokkakulma on tosin hieman pienempi. Minusta keskipakoahtimelle kannattaa tehdä ensin tavallaan kivasti piristetty vaparikone mutta hivenen matalammalla puristussuhteella varustettuna. Koska ahtimen paineentuotto on tasaisesti lähes viivasuora niin moottorista on turha tehdä liian alavääntötavoitteista kuten roots tai turbo autoista. Satsaa ennemmin sinne keski- ja ylärekisteriin niin tehoakin tulee mukavasti ja vetää isoille kierroksille tukehtumatta.
letkume Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 ..rynkytys kun ajetaan hidasta nopeutta alle 1800rpm.. Valaisetko paremmin? Overlapista johtuu?
sirkus Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 En osaa vastata em kysymykseen, mut nyki mullakin. Automaatissa toi ei oo niin iso haitta. Ainoastaan lukkopäällä tuntu ja 3.73 välityksellä ja lukko 90km/h ei haitannu. Jollain 13:1 seoksilla se poistu melkeen kokonaan, mut kulutus nousee turhan kovaks/ lambda säädön voi unohtaa + katsastus menee kikkailuks. Mulla oli automaatissa lopulta xfi280 ~380whp vakio alakerralla ja edelin imarilla et voi tosiaan olla 400 tiukassa 268.lla
letkume Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Olikohan summitilla joku lunatin efi aika vastaava, kuin tuo 280, mutta hieman miedompi yleisesti.. Pitääpä tutkia.
ratskin Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 En osaa vastata em kysymykseen, mut nyki mullakin. Automaatissa toi ei oo niin iso haitta. Ainoastaan lukkopäällä tuntu ja 3.73 välityksellä ja lukko 90km/h ei haitannu. Jollain 13:1 seoksilla se poistu melkeen kokonaan, mut kulutus nousee turhan kovaks/ lambda säädön voi unohtaa + katsastus menee kikkailuks. Mulla oli automaatissa lopulta xfi280 ~380whp vakio alakerralla ja edelin imarilla et voi tosiaan olla 400 tiukassa 268.lla niin mullakin nykii kun nopeus n. 80kmh ja rpm n. 1600-1800 ja iso D päällä, tarttee pistää pikku d ja nykiminen loppuu, sitten kun nopeus on yli 90 kmh niin voi taas vaihtaa ison päälle, kireä nokka kuulemma tekee sen,
Tommi Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Tuo mainitsemani rynkytys XFI280 nokalla liittyy juurikin nokan overlappiin ja huonoon imusarjaan. Nokassa kun on reilummin overlappia ja imusarjassa lyhyet runnerit saa aikaa sen että joillain kierroksilla ja aivan pienillä kaasun asennoilla imusarjassa pulssit menee ihan sekaisin. Eli pytyt häiritsevät toisiaan. Tilanne tule pahiten päälle kun ajaa vaikkapa parkkipaikoilla tai jossain 30-40km/h vauhdeissa kun kaasu on vain muutaman prosentin auki. Heti kun kaasua painaa hievenenkin enemmän tai vähemmän tilanne rauhoittuu. Tämä näkyy myös hyvin logissa sytkäennakko, map ja seos alkavat sahaamaan. Kovemmista nopeuksista +70km/h olen saanut tuon nykimisen säädettyä kokonaan pois. Vaatii vaan jonkin verran logien tutkimista, säätämistä ja taas lisää logien tutkimista.... Sytkäennakko on suurin tekijä Hyvä VE kartta ja oikeat suutindatat ovat myös tärkeitä.
Fenix Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Voisiko mapilla olla jotain tekemistä nykimisen kanssa? Siten että maf saattaisi isomman "säätötoleranssin" myötä elää paremmin muuttujien mukana? Vai onko toiveajattelua
Tommi Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Voi olla toiveajattelua. Olen kokeillut ajaa niin että mennään pelkän VE kartan varassa, myös pelkällä MAFilla ilman VE karttaa. Molemmat päällä open loopissa sekä tietenkin tavallisesti closed loopissa. Kaikissa rynkyttää enemmän tai vähemmän. Finnsharkin puolella on asiasta paljon juttua ja PekkaBerkeles taitaa olla ainut jannu joka on jotenkin saanut tuota rynkytystä vähennettyä kait lähes kokonaan pois. Täytyy yrittää itsekkin taas joskus kun Pasi tuo Kimmon ex camaron säädettäväksi koittaa keksiä uusia konsteja.
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 10. Syyskuuta, 2016 Mennään jo vähän ohi aiheesta, muttei kukaan ole tehnyt spaceria imusarjaan? Ainakin foorttin koneisiin sai spaceria väliin, tosin oli kaksiosainen imusarja ja spaceri tuli runnereiden väliin. Lt1:n imusarjassa ei runnerit pitenisi mutta saisihan tuohon tilavuutta jos ajattelisi spaceria imusarjan ja läppärungon väliin?
Fenix Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Läppärungon ja imusarjan väliin olisi mahdollista laittaa spacereita niin paljon kuin imuputki sallii. Vaijeritelinettä tarvii tuoda yhtä paljon myös eteenpäin.
CamKin Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Katselin noita imusarjoja niin löysin tälläisen vaihtoehdon tuolle vakiolle tai edelin vaihtoehdolle varmaankin voisi olettaa olevan parempi tiedä sitten: https://www.tpis.com/parts/view/36 Catalog https://www.tpis.com/files/TPIS_Catalog.pdf
Tommi Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Tehojen kannalta saattaa olla parempi mutta en usko vaikuttavan rynkytykseen yhtään. Tuossakin on todella lyhyet runnerit. Veikkaan että tyhjäkäynti on huonompi kuin vakiolla. Vakiossa on sellaiset kanavat mistä IAC venttiilin läpi menevä ilma jakautuu jokaiseen runneriin. Tämä tasaa tyhjäkäyntiä.
letkume Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Kirjoitettu 11. Syyskuuta, 2016 Tehojen kannalta saattaa olla parempi mutta en usko vaikuttavan rynkytykseen yhtään. Tuossakin on todella lyhyet runnerit. Veikkaan että tyhjäkäynti on huonompi kuin vakiolla. Vakiossa on sellaiset kanavat mistä IAC venttiilin läpi menevä ilma jakautuu jokaiseen runneriin. Tämä tasaa tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäynti kuuluukin sortaa hieman..
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään