Jump to content

Trans Am 455 -73


markoyt

Recommended Posts

Noniin

Nyt on taas päästy töistä aiheen äärelle.Tarkistin nyt kansipahvit,männät ja muut speksit.Eli.....nokka on nyt tuo Compin rulla xr276hr-10.

Puristussuhteeksi (staattinen) sain noilla pahveilla 11.0 tuolla 4.5" iskulla ja 4.180 porauksella....mäntien dish +4.3cc.......onko dynaaminen vieläkin metsässä...?

Nosto tuolla nokalla ja 1.65 rullakeinuilla .552 ja .561

Edelbrock 61525 alukannet

20240602_191806.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok 👍..Jospa se nyt 98:lla pelaa niinku ennen purkamista siis tuon osalta.Pitää oktaaniboostia tankata.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Muistatko mitkä sytytystulpat sulla on?

Lämpöarvoa tässä mietin.

 

Kyllä nuo alukannet vähän antaa anteeksi.

Termostaatin lämpötila?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulla oli bbc motissa edellinen nokka samoilla spekseillä. Vedot oli todella alhaalta, väänsi jo 1200 rpm alkaen tosi hyvin eli hyvä katuajoon jos on pitkä välitys ja mulla olikin silloin 3.23 perä ja vitonen 0.64. Yläkierroksilla sitten veto loppui jo 5500 kohdalla joka oli liian aikaisin lyhytiskuisella 3.766 427 akselilla. Tosin saattoi johtua myös rautakansista joissa pienet 2.56 cc kanavat ja 2.07 venat. Remontin yhteydessä vaihdoin nokan clay smith 229/235-107, .589/.559 ja afr kannet, nyt ei hyydy vielä 6500 r kohdalla.

 

Olin sun t/a:n takapenkillä vuosi sitten kun kokeiltiin kiihtymistä varalentokentällä. Alavääntö oli makia ja välitys tuntui todella piiitkältä, th400+3.08. Tulppia olen itse käyttänyt yli 10 v pelkästään iridium tyyppiä ja vanhaan en palaa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jos katselis miten vakiota pykälän tai pari kylmemmät tulpat käyttäytyy?

1 tunti sitten, markoyt kirjoitti:

Siihen sais tulppasuosituksia antaa.....👍

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viimen kesän jälkeen vaihdoin imusarjan korkeampaan/sopivaan malliin.....vanhassa kun veti löysällä välyksen pois niin ilma paistoi kanavista(imuvuoto paukutti kierroksilla)..samalla porttasin kannet kevyesti....modasin nostajalaakson pellin kun siitä oli rullanostajat tullut läpi ym.ym.Tuo perä välitys on mietinnässä jos pyöräyttäisi tuon perän tuohon minun toiseen Trans Amiin ja sen perästä tekisi tähän tiuhemmalla välityksellä perän.....3.55 tms....turbiini tietysti vaihtuu samalla.Tuo 73:nen on numbers match niinku tuo 79:kin nii ei taida raaskia....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 tuntia sitten, markoyt kirjoitti:

Ok 👍..Jospa se nyt 98:lla pelaa niinku ennen purkamista siis tuon osalta.Pitää oktaaniboostia tankata.

 

Jos et halua ajaa E85 niin laita perus vesimetanolikitti kaveriksi jos pelkäät nakutusta. Saa melko huomaamattoman asennuksen eikä sitte nakuttele, samalla jäähyttää mukavasti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2.6.2024 klo 19.28, markoyt kirjoitti:

Noniin

Nyt on taas päästy töistä aiheen äärelle.Tarkistin nyt kansipahvit,männät ja muut speksit.Eli.....nokka on nyt tuo Compin rulla xr276hr-10.

Puristussuhteeksi (staattinen) sain noilla pahveilla 11.0 tuolla 4.5" iskulla ja 4.180 porauksella....mäntien dish +4.3cc.......onko dynaaminen vieläkin metsässä...?

Nosto tuolla nokalla ja 1.65 rullakeinuilla .552 ja .561

Edelbrock 61525 alukannet

20240602_191806.jpg

Aika paljon vaikuttaa puristuksiin mäntien dekkikorkeus. Jos vaikka nollatasosta menee 0.020 alas niin puristus laskee selvästi.

Link to comment
Share on other sites

Juu....tuo puoli milliä tekee paljon....mulla nuo 0.039" pahvit puristettuna...eli millin .Hyllyssä 0.25mm paksummat muistaakseni...

Link to comment
Share on other sites

11.0:sta pomppaa puolenmillin dekinkoron muuttumisella plussalle 11.5:een......staattinen kun muut arvot pysyy.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, F350 kirjoitti:

Ja kun oikein tarkkaan aletaan laskemaan, niin ylimmän männärenkaan etäisyyskin otetaan mukaan 

Mikä juttu ?

Link to comment
Share on other sites

Poraus/iskusuhde tässä moottorissa 0,93, eli pitkäiskuinen. Siksi kestäisi olla nokassa enemmänkin asteita. Jos minun moottorin nokan imuasteet jaetaan iskulla ja kerrotaan sinun koneen iskulla, tulos 273@.050.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 tuntia sitten, markoyt kirjoitti:

Mikä juttu ?

Siis männän ylimmän männänrenkaan ja männän yläreunan väliin jää sylinterin seinämää vasten tilaa jonka tilavuus vaikuttaa (laskevasti) puristussuhteeseen kun palotila onkin todellisuudessa isompi. 

Link to comment
Share on other sites

No tuota aattelin......sillä jo AIKA pieni vaikutus....

Eli jos poraus n 106mm ja renkaasta laelle 5mm...niin 106mm kerrotaan piillä 3.14159jnr ja saadaan kehämitta 333mm ja se jaetaan kahdella koska puolet on tuo 5mm..nii saadaan neliösenttimetrejä 16.65...jos mäntä-sylinteri välys 0.05mm ....nii 0.083 kuutiota 👍

Link to comment
Share on other sites

Kampuran takatiiviste tahtoo olla ongelma kaikissa 2 osaisissa. Mikä on sinun näkemys kuinka saadaan pitämään enemmän kuin 500 km.

Link to comment
Share on other sites

Tähän en alkanut narua pakkaamaan kun ne on mitä on.

Tilasin jenkeistä Vitonin stefan ja asennusohjeen mukaan asensin....Öljypohjaan tilasin samalla Butlerilta yksiosaisen tiivisteen.Myös jakopään kopasta puuttui ohjuriholkit eli kampuran etupään stefa vuoti myös kun koko jakopäänkoppa ei ollut linjassa.Holkit tuli Butlerilta.Uuden Mellingin 60psi öljypumpun laitoin samalla ja ihmettelin kun paikallaan oli uusi pumppu ja mukana tuli lähes uusi öljypumppu ja noista kuitit.Molemmissa pumpuissa oli urat kannessa eli ei hyvä paineen ja pumpun tehon kannalta kun paine pääsee falskaan...

Virranjakajan pystyvälys täytyy shimmata niin ongelma poistuu...

Eli jakajan kun kiristää niin painaa liikaa öljypumpun käyttöakselia jne

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Niin tuosta takapään vuodosta sen verran että myös viimeinen pukki täytyy kulmista/sivuilta tiivistää lohkoon muuten tihkuu myös sieltä.Nuo narutiivisteetkään ei ole enään grafiittia sisältäviä mihin voitelu ja kulumisen minimointi on alunperin perustunut....jokin korvaava aine ja vaikka kuinka oikein pakkaat sen pukkiin niin ei tosiaan kauan pidä.Grafiitin värisiä ne on kyllä edelleen.

Link to comment
Share on other sites

Juu ja stock kampurassa on voitelu/jäähdytys urat narutyypin tiivisteelle eli vaatii koneistuksen tai kiillotuksen jos stefalla kasaa.

Tosin monissa tapauksissa urat on lähes kokonaan kulunut pois ja stefa saattaa pitää.

Minulla sileä akseli.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6.6.2024 klo 11.03, markoyt kirjoitti:

No tuota aattelin......sillä jo AIKA pieni vaikutus....

Eli jos poraus n 106mm ja renkaasta laelle 5mm...niin 106mm kerrotaan piillä 3.14159jnr ja saadaan kehämitta 333mm ja se jaetaan kahdella koska puolet on tuo 5mm..nii saadaan neliösenttimetrejä 16.65...jos mäntä-sylinteri välys 0.05mm ....nii 0.083 kuutiota 👍

Taitaa olla tuo välys isompi kuin viis satikkaa? Mitat pitää olla kuumasta koneesta kun sylinteri laajenee ja samoin männät mutta eri tavalla. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...