Jump to content

Kevyt alustapäivitys

Recommended Posts

Kirjoitettu

vakiomittaisia iskareita on vaikea saada toimimaan madalluksen kanssa. 

tulee pintakova ja silti tuntuu kaatuvan mutkissa.

itse käytin sorvarilla uudet iskarit ja otettiin edestä ja takaa 2"" iskarin varsista pois ja vedettiin uudet jengat.

tällöin iskarin ylös ja alasjousto säilyy vakiona ja iskari ei pääse pohjaamaan.

3- koppaisissa tuo liikerata iskareissa on aika lyhyt.

Näinhän se on aina... Ei oikeestaan oo pintakovakaan mulla ja radalla ehkä hiukan kallisti liikaa.

En oo varma johtuko iskareista/jousista, koska tuntu niinku renkaat olis "katunu" alle ::)

Mutta se on todella pask* homma että liikeradat on ihan liian pienet töyssyihin 3genissä

madallettuna ja siitä johtuen pakko satsata jossainvälissä ensin kunnon iskarit ja tarvittaessa

jousetkin, mutta jousia en vielä vaihda, kun on niin hyvä korkeus just nyt.

• Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• rstuning

29

• Z-mo

15

• Cosa

8

• mikke

6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Kallistumisongelmaan auttaa uudet vakaajat ja kunnon puslat.

Kombo mitä oon miettinyt jos joskus saan neloskoppasen täältä ostettua on:

BMR:n paksut vakaajat + poly puslat

Koni Sport iskarit

Vakio WS6 jouset, upouudet -> ehkä kierros pois rälläkällä  ;D

Tarvittaessa uudet kumipuslat muualle + säädettävä panhard ja torque arm.

Iskarin yläpäät tarkistukseen ja uusintaan jos pahalta näyttää.

Matalammat poly pohjaanlyntikumit.. Veitsellä säätää korkeuden.

Tosta setistä tulis hyvä cruising auto ja tasainen kompromissi suorituskyvyn ja mukavuuden välillä.

Jousen jäykkyys on reilusti alle Konin vaimentimen vaimennus kapasiteettia niin siitä iskarin säädöstäkin on konkreettista hyötyä. Jos jousi on liian jäykkä ei iskarin säätäminen paljoa auta, tai minimaalisesti.

Ei oo matala mutta pitäisi säilyä katuajettavuus 100%. Alustan kunnosta tietenkin on kiinni sitten että uusinko muut

puslat. Jos uusin laitan kumiset. Poly puslat on hyvät radalla mutta uudet kumiset on riittävän jäykä katu kurvailuun.

Ton kolmoskoppasen kanssa kävi vähä silleen että kaikkien alustapäivityksien jälkeen + turvakaaret ja SFC:t pysty kyllä laskee 170kmh kohtalaisiin mutkiin ilman hätää mutta kaikki töyssyt yms tiputtaa hampaista paikat.

Jouset on Suspension Techniques #876-60110 1" madallusjouset. Hieman pehmeämmät kuin eibach sport line, mutta aivan riittävän jämäkät ja hyvä kompromissimadallus.

Vaikkei oma ponu olekaan vielä epämielyttävin minkä kyydissä olen ollut niin silti liian jämäkkä cruising autoksi. siitä tuli nyt sit aika GT henkinen ja sama linja jatkuu, takaisin ei ole sen auton osalta menemistä.

Kirjoitettu

tulee pintakova ja silti tuntuu kaatuvan mutkissa.

itse käytin sorvarilla uudet iskarit ja otettiin edestä ja takaa 2"" iskarin varsista pois ja vedettiin uudet jengat

Puritte ilmeisesti iskarin ensin ja sitten sorvarille?

Kirjoitettu

Puritte ilmeisesti iskarin ensin ja sitten sorvarille?

Itsekkin joskus lyhentänyt ja en niitä purkanut. Koko paketti vaan sorviin, ei tosin ollut F-body....

Kirjoitettu

Ei siinä mitään tukilaakereita tarvita. Suoraan vaan varresta pakkaan kiinni niin että iskari on karaputkessa. Varsi poikki, hieman sorvausta ja päähän uudet kierteet. Tarpeeksi kun lyhentää niin perus öljyvaimentimiin voi vaihtaa öljytkin ;D

Kirjoitettu

1 tuuman eli parin sentin madallukselle tuskin kuitenkaan tarvitsee säädettäviin noita lyhennysoperaatioita tehdä,eikä lootan ja putken takia viitti enempää laskea..Toinen mikä hieman askarruttaa,on tuo pintakovuushomma iskareista puhuttaessa..Eiköhän se ole enempi jousista kiinni :-\.

Kirjoitettu

Tuli sitten tämän viestiketjun innoittamana tilattua Konin Sportit. Pitkään on jo harmittanut alustan "löysyys".

Kirjoitettu

Tuli vielä mieleen tuosta iskarin lyhentämisestä että eikös tuossa etupäässä ainakin saman asian ajais jos korottaa iskarin yläkiinnikettä vaikka sen sentin verran?ps. ei ollu iskarinhankinnassa syytä lähteä ameriikanmarkkinoille,Agx:t rp:stä 460e/setti.. m/

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Se kyllä vielä kiinnostais tietää miten ootte saanu katsastuksesta läpi noita pro-linen luokkaa madaltavia jousia,kun se 8 senttiä auton alimpaan kohtaan pitää olla maavara,ja mulla ainakin vakiojousilla laatikon pohjaan vain n.10 senttiä,etummaiseen vaimentajaan vajaa 9... ??? Eikä nuo jouset edes mitenkään sököiltä vaikuta.

Kirjoitettu

Se kyllä vielä kiinnostais tietää miten ootte saanu katsastuksesta läpi noita pro-linen luokkaa madaltavia jousia,kun se 8 senttiä auton alimpaan kohtaan pitää olla maavara,ja mulla ainakin vakiojousilla laatikon pohjaan vain n.10 senttiä,etummaiseen vaimentajaan vajaa 9... ??? Eikä nuo jouset edes mitenkään sököiltä vaikuta.

Etummaiseen vaimentajaan??? Eikai sielä sellasta oo? Katti apparin jalkotilassa ja ainut pönttö takana poikittain ::)

Ootko varma ettei joku muu oo 20 vuoden aikana laittanu madallusjousia sun autoon jo ennemmin?

Kirjoitettu

Edelbrock täysputkisto ja wesselijouset.Ei kattia,takana poikittain,silti edessäkin "läpihuutopönttö".Vaihteistonpohja huolettaa enemmän silti.

Kirjoitettu

Edelbrock täysputkisto ja wesselijouset.Ei kattia,takana poikittain,silti edessäkin "läpihuutopönttö".Vaihteistonpohja huolettaa enemmän silti.

Ookko ite ne jouset laittanu? Mulla ainaki on madallettu ja jouset on mustat viattoman näköset...

Mulla etu tuuliohjaimen alla n.9cm. Laatikon pohjan maavarasta ei hajua.

Kirjoitettu

Oli jouset ostaessa,ja takuuorkkikset.Kurkkaappa tasasella alustalla paljonko on lootanpohjaan väliä,mulla tuossa vette-turbiinin yhteydessä laitettu uus pohja,ja siinei ole varaa juuri sitä kasia enempää..

Kirjoitettu

Olisko mitenkään mahdollista että ne 20 vuotta vanhat orkkisjouset olis kuoleentunu kun siinä päällä makaa sellainen pari tonnia amerikan malmia..

Kirjoitettu

Olisko mitenkään mahdollista että ne 20 vuotta vanhat orkkisjouset olis kuoleentunu kun siinä päällä makaa sellainen pari tonnia amerikan malmia..

tai jopa katkennu, kuten mun vanhasta farmaribuickista: molemmat etujouset poikki....muuttui muuten ihan eri autoksi kun vaihtoi uudet jouset, vaikka olivatkin ihan vakiot. Jouset tosiaan kuoleentuu ja menettää ominaisuutensa
Kirjoitettu

Miten tuo ois jos haluaa vakiojousien mukavuuden ja pienen madalluksen,niin oisko järkeä ostaa orkkisjouset ja vetäistä kierre pois? Vaikuttaako jousen toimintaan,meneekö katsastuksesta ja minkähintaisia nuo orkkikset on?

Kirjoitettu

Miten tuo ois jos haluaa vakiojousien mukavuuden ja pienen madalluksen,niin oisko järkeä ostaa orkkisjouset ja vetäistä kierre pois? Vaikuttaako jousen toimintaan,meneekö katsastuksesta ja minkähintaisia nuo orkkikset on?

Katkaisemallahan jousi jäykistyy kun sitä joustavaa materiaalia on vähemmän. Jousta jäykistämällä mukavuus heikkenee

Kirjoitettu

Niinhän se periaatteessa menee,on jopa epäilty että jotkin madallusjouset on itse asiassa lyhennetyt vakiojouset...Mutta jos ne olis huomattavasti "oikeita"madallusjousia halvemmat niin vois ehkä harkita.Ja se katsastushomma jos onnistuu.

Kirjoitettu

Jousien katkominen ei ole käsittääkseni sallittua. Eri asia miten sen katsastuksessa huomaa.

Kirjoitettu

Joo ei kai se sallittua ole mutta...toteeminen käytännössä mahdotonta. IIIG ei etujousesta kannata ottaa liikaa tippuu muuten liian alas, ehkä puolkierrosta. Takaa 1 kierros tiputtaa aika tarkkaan kaks tuumaa ehkä hiukan yli. jäykkyyttä tulee 5-10% lisää lähes suoraan lyhennyksen suhteessa

Kirjoitettu

Joo ei kai se sallittua ole mutta...toteeminen käytännössä mahdotonta.

Ai kuinka niin mahdotonta? Ainakin kaikki mitä mä oon poikkonu niin pää jää "sojottamaan"

eli ei oo sit sitä tasasta päätä, paitsi, jos on progressiiviset jouset vakiona, joita en oo nähny.

Ei kannata vakio jousia katkoa Firebirdissä! Mulla ainakin madallusjousilla ja lyhennetyillä pohjaanlyöntikumeilla

pohjaa todella herkästi ISOLLA kolahduksella, eli jäykemmät iskarit pitäs jokatapauksessa hommata...

Kirjoitettu

Ai kuinka niin mahdotonta? Ainakin kaikki mitä mä oon poikkonu niin pää jää "sojottamaan"

eli ei oo sit sitä tasasta päätä, paitsi, jos on progressiiviset jouset vakiona, joita en oo nähny.

Velipojan kikka:

Tosi monet jouset on katkonut eikä katsastuksessa ole ikinä tullut sanomista. Tämä siksi että moneen autoon ei saa madallusjousia tai ne eivät ole muuten olleet kyseiseen käyttöön sopivia. Eli on ensin etsinyt jonkun muun auton jouset missä sopiva halkaisija ja jäykkyys. Jäykkyyden (kg/cm) se on mitannut vaakalla ja isolla pylväsporakoneella. Lyhennys niin että ensin rälläkällä poikki ja lopuksi kaasupillillä jousen viimeiseltä kierrokselta sopivalta kohdalta kuumaksi ja lattiaa vasten painaa pään kasaan. Näin tehtynä jousesta ei huomaa onko pää itse katkaistu vai tehtaan tekele. :)

PS. huomasin tässä kerran että eräässä alustanrakennuskirjassa neuvottiin sama konsti.

Kirjoitettu

Joo jää se mutta asiaan kuuluu lämmittää asetyleenillä ja taivuttaa sen muotoiseksi kun orkispää eihän se muuten edes asetu oikein paikalleen ::)

Kirjoitettu

Velipojan kikka:

Tosi monet jouset on katkonut eikä katsastuksessa ole ikinä tullut sanomista. Tämä siksi että moneen autoon ei saa madallusjousia tai ne eivät ole muuten olleet kyseiseen käyttöön sopivia. Eli on ensin etsinyt jonkun muun auton jouset missä sopiva halkaisija ja jäykkyys. Jäykkyyden (kg/cm) se on mitannut vaakalla ja isolla pylväsporakoneella. Lyhennys niin että ensin rälläkällä poikki ja lopuksi kaasupillillä jousen viimeiseltä kierrokselta sopivalta kohdalta kuumaksi ja lattiaa vasten painaa pään kasaan. Näin tehtynä jousesta ei huomaa onko pää itse katkaistu vai tehtaan tekele. :)

PS. huomasin tässä kerran että eräässä alustanrakennuskirjassa neuvottiin sama konsti.

Just näin m/ jousi on jousi ei se tiedä missä autossa on 8)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...