Jump to content

Pelaa, ei pelaa ja sitten taas pelaa...

Recommended Posts

Kirjoitettu

pitääpi mitata uudelleen. Laturista en mene takuuseen mutta lataa n. 14v kokoajan.

Jos tänään tarkistais ne ja katsois pari johtoa konehuoneesta...

• Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• porkkana

78

• Fenix

24

• F350

21

• rokzetä

14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Vaikuttais vähän korkealta vakioon verrattuna, bensapaineet pitäis mitata bensaregun alipaine letku irti, jolloin saadaan maksimipaine. Onko laturi ehjä?

Letku kiinni bensaregussa paineet 35-45 ja kone pätki,

Letku irti bensaregusta paine 50 ja kone ei pätki.

Ero kuin yöllä ja päivällä niin tyhjäkäynnissä kuin ajossa. Joten jätin tulpan alipaineletkuun ja pitääpi tilata uus regu, melkeinpä säädettävä... Nyt  m/ ja sormet  ristiin että se vika on tosiaan tuossa ja ollutkin kokoajan!

Kirjoitettu

Letku kiinni bensaregussa paineet 35-45 ja kone pätki,

Letku irti bensaregusta paine 50 ja kone ei pätki.

Ero kuin yöllä ja päivällä niin tyhjäkäynnissä kuin ajossa. Joten jätin tulpan alipaineletkuun ja pitääpi tilata uus regu, melkeinpä säädettävä... Nyt  m/ ja sormet  ristiin että se vika on tosiaan tuossa ja ollutkin kokoajan!

En haluais olla ilonpilaaja, mut tuo taitaa olla nyt vaan asperiinia eikä oikea vikapaikka. Vakiokuntoisen koneen paine on letku irti 43 psi, joten tuo 50 on jo aika korkea, tosin kun siinä ei ole säädettävä nyt paikallaan, voi tuo regu olla poskellaan. Tuosta laturista sen verran, että vaihdoin itselle tänään uuden laturin ja käynti tasoittui selvästi. Jännitemittarista kun ei oikein näe jos laturissa on diodeja rikki ja se pukkaa kantikasta sähköä, joka taas sekoittaa ECM:n.
Kirjoitettu

veikkaan et joku lisänny prikkoja porkkanan orkkisregun jousen alle,ei kai siellä muuten vois 50psiä olla.

Kirjoitettu

En haluais olla ilonpilaaja, mut tuo taitaa olla nyt vaan asperiinia eikä oikea vikapaikka. Vakiokuntoisen koneen paine on letku irti 43 psi, joten tuo 50 on jo aika korkea, tosin kun siinä ei ole säädettävä nyt paikallaan, voi tuo regu olla poskellaan. Tuosta laturista sen verran, että vaihdoin itselle tänään uuden laturin ja käynti tasoittui selvästi. Jännitemittarista kun ei oikein näe jos laturissa on diodeja rikki ja se pukkaa kantikasta sähköä, joka taas sekoittaa ECM:n.

Sormet ristissä ollaankin, kerran jo pomppinut riemusta turhaan  :-P Mutta kummallista kyllä kun auton käynti muuttui heti pelkän letkun irtiottamisella.

Manuaali antoi vain arvot tuolle bensanpaineelle olikos 40-47psitä eikä puhuttu mitään alipaineletkun irtiottamisella ja mulla tosiaan näytti alle 35-40 tyhjäkäynnillä, 45 kun painoi kaasua ja kun löysäs kaasun niin putos hetkellisesti 30 josta nousi n. 35.

Edit. siis nuo arvot alipaineen kans, ilman alipainetta oli 50 ja pysyi siinä.

Kirjoitettu

Sormet ristissä ollaankin, kerran jo pomppinut riemusta turhaan  :-P Mutta kummallista kyllä kun auton käynti muuttui heti pelkän letkun irtiottamisella.

Manuaali antoi vain arvot tuolle bensanpaineelle olikos 40-47psitä eikä puhuttu mitään alipaineletkun irtiottamisella ja mulla tosiaan näytti alle 35-40 tyhjäkäynnillä, 45 kun painoi kaasua ja kun löysäs kaasun niin putos hetkellisesti 30 josta nousi n. 35.

Edit. siis nuo arvot alipaineen kans, ilman alipainetta oli 50 ja pysyi siinä.

Nyt pitäis päästä sit ajamaan tietsikka kiinni että tietäis meneekö tuo closed loop:iin lainkaan. Paljon alle 30:n ei paineet pitäis mennä missään vaiheessa, mut toi 50 psi:tä ei tosiaan ole normipaine. Tuon regun tehtävähän on antaa lisää bensaa kun painetaan kaasua=> alipaine imusarjassa laskee. Joku juttu tässä ei vielä ole kohdallaan.
Kirjoitettu

jos paineet oli letku kiinni ajossa 35-40 ja mailaa antaessa 45.. niin ihan normi paineet ja toimii niinkun pitää..

vakio regun maksimipaine letku irti on sulla 50.. jos mun olis pitänyt veikata niin olisin luullut että toimii huonommin letku irti kun vetää rikkaalle..

tai sit sulla on joku vuoto vaan regun painehässäkässä ja paineet katoaa kokonaan joskus.

onhan sulla kaikki alipaineletkut oikein ?

Kirjoitettu

Joku juttu tässä ei vielä ole kohdallaan.

ei, pätkii kiihdyttäessä.

Mutta parempi kuin regu kiinni, silloin pätki enemmän kun ei edes käynyt startin jälkeen tyhkäkäyntiä kunnolla jos ei polkaisut kerran kaks kaasua.

...Ja taas lähtöruutuun...

Kirjoitettu

ei, pätkii kiihdyttäessä.

Mutta parempi kuin regu kiinni, silloin pätki enemmän kun ei edes käynyt startin jälkeen tyhkäkäyntiä kunnolla jos ei polkaisut kerran kaks kaasua.

...Ja taas lähtöruutuun...

Meneekö bensapumppuun releeltä suoraan virta? Ecm vissiin käyttää sitä virtojen päällelaitossa ja sitten kun kone käy niin öp-anturi pitää sen releen hengissä?

Ajoin tallille 3km ap-letku irti niin ei pätkäissyt kertaakaan, laitoin siellä sen ap-letkun kiinni reggulaan niin takaisin päin tullessa kolme kertaa jouduin pysähtymään liikennevaloihin ja meinas joka kerta pätkiä kun pysähtyi ja kiihdytti. Jos ei pitänyt kaasulla kierroksia n. tonnissa niin olis sammunut pysähdyksissä.

Vois hajota joku nyt täysin niin olis helpompi etsiä vikaa...

Kirjoitettu

Ihan sama vika kuin mulla. viikko tai 2 menee ennenkuin saan cat-backin ja kokeilen käynistää kaaran ja katsoa mitä tapahtui suutinten ja muutaman anturin vaihdon jälkeen. Nyt säädettävä regu myös.

Jos ei kyseiset konstit auta... seuraavaksi mun vian haku listalla on olis tsekata laturi oskilloskoopilla ja olen etsinyt alipainevuotoja niitä löytämättä.

Netistä luin jarrutehostimen kalvon alipainevuodosta jota en ole vielä tutkaillut.

Käykö sulla kans kone rikkaalla ja meinaa sammua alle 2500 rpm kaasuttaessa, mutta korkeilla kierroksilla pelaa ja tyhjäkäynti korkea 1100-1300rpm, mutta pysyy käynnissä? (ecm yrittää hakea säätöjä. iac ja tps on vaihdettu)

Aiemmin mulla oli viallinen ecu ja sytytys yksikkö myös mielessä, mutta en ole siitä niin varma enää tätä topiccia lukeneena.

Saasatelaitteita olen myös opiskellut ja voisi ehkä olla 1 vaihtoehto kenties...viallinen venttiili tai egr (ei anna ses:iä), mutta ei ole tsekattu vianhaku softallakaan kun en ole saanut yhteyttä läppärin ja auton välille, mutta luulen ratkaisseeni sen ongelman kun ensi kerralla kokeilen.

Vaihdellaan osia kerrallaan ja pidetään toisemme ajantasalla niin voidaan ikäänkuin vertailla vianratkontaa.

Mulla on bensakiskoissa painemittari, mutten ole käynnistänyt bensapumppua, muutoin kuin laittanut sähköt päälle jolloin paine nousi 10 psi ja pysyi siinä 5 päivää, kunnes laski 6 ja pysyi siinä.

Ecu nollattuna käy hieman paremmin ja koneen lämmettyä vain pahenee.

tämmösen artikkeliin luin:

Tässä artikkeli;

Tps anturi on kaasuläpän asentoanturi, joka

mittaa kaasuläpän asentoa ja kertoo sen ECM

boxille, eli tietokoneelle joka ohjaa moottorin

polttoainesyöttöä. Anturi on säätövastus

eli potentiometri, joka on kytketty mekaanisesti

kaasuläppä akselin perään(ruiskuissa),

kaasari koneissa toteutus on toinen, mutta idea

on sama. Tps anturi ei ole ikuinen vaan anturin

resistanssi pinnat kuluu ja anturi alkaa

“rätisemään ja pätkimään” eli TPS signaaliin

tulee nopeita häiriöitä, joita ECM ei osaa käsitellä.

Viallinen TPS aiheuttaa koneeseen

nypytystä, vajaata tehoaluetta ja sammumista,

automaatissa turbiinilukko potkii päälle ja

pois edes takaisin, joka lopulta kuluttaa

kytkinpinnat sileiksi ja turbiini menee vaihtoon.

Jos automaatti on elektroninen niin vaihdot

ovat sattumanvaraisia ja vaihteiston

ohjausyksikkö menee perusohjelmaan, jolla

pääsee nilkuttamalla eteenpäin.

Tuntuu kaukaa haetulta tässä tapauksessa mun mielestä kun tps on vaihdettu säädettävään ja kalibroitu, mutta linkkasin kuitenkin kun en tunne tunne turbiinilukon käyttäytymistä liian alhailsilla nopeuksilla.

Kirjoitettu

Ihan sama vika kuin mulla. viikko tai 2 menee ennenkuin saan cat-backin ja kokeilen käynistää kaaran ja katsoa mitä tapahtui suutinten ja muutaman anturin vaihdon jälkeen. Nyt säädettävä regu myös.

Jos ei kyseiset konstit auta... seuraavaksi mun vian haku listalla on olis tsekata laturi oskilloskoopilla ja olen etsinyt alipainevuotoja niitä löytämättä.

Netistä luin jarrutehostimen kalvon alipainevuodosta jota en ole vielä tutkaillut.

Käykö sulla kans kone rikkaalla ja meinaa sammua alle 2500 rpm kaasuttaessa, mutta korkeilla kierroksilla pelaa ja tyhjäkäynti korkea, mutta pysyy käynnissä (ecm yrittää hakea säätöjä) ?

Aiemmin mulla oli viallinen ecu ja sytytys yksikkö myös mielessä, mutta en ole siitä niin varma enää tätä topiccia lukeneena.

Saasatelaitteita olen myös opiskellut ja voisi ehkä olla 1 vaihtoehto kenties...viallinen venttiili tai egr (ei anna ses:iä)

Vaihdellaan osia kerrallaan ja pidetään toisemme ajantasalla niin voidaan ikäänkuin vertailla vianratkontaa.

Mulla on bensakiskoissa painemittari, mutten ole antanut pumpulle kuin heräte virran ( no start) putkistoa odotellessa ja paine nousi 10 psi ja pysyi siinä 5 päivää, kuuness laski 6 ja pysyi siinä.

Kone käy laihalla ja pätkii nyt koko kierrosalueella (pahiten kun painaa kaasua, välillä tasakaasullakin matka-ajossa). Tyhjäkäynti normaali ja välillä hakee mutta saattaa sammua täysin jos tyhjäkäynnillä pätkäisee, kierrokset kun nostaa n. 1000 niin pysyy käynnissä pätkäsystä huolimatta.

Tohtoria tuli leikittyä suutintenvaihdon jälkeen ja mitään vuotoa ei ainakaan silloin löytynyt, laturikin olis tarkoitus käyttää irti.

Egr on tosiaan poistettu niin fyysisesti kuin softallisesti.

Bensapuoleen minusta viittaa kun normipaineilla pätkii huomattavasti melkein kokoajan mutta kun otti alipaine-letkun irti reggulasta (ja paineet nousi 40->50) niin tosiaan ei pätkinyt yhtäpahasti ja saattoi välillä olla pätkimättä täysin.

Pätkiikö pumpulle tuleva virta vai jumittaako pumppu... pitää odotella sateetonta päivää niin pääsee mittaamaan ja vaikka käyttämään pumpun irti.

Vai voisko tuo vetästä ilmaa johonkin väliin  ???

Kirjoitettu

Sun tapauksessa ei siis bensa haise nenään ja kulutus ole tupla normiin nähden kuten mulla vaikka oireet samat?

Ittellä katalysaattorit kuumentuivat niin paljon että lattiamatto kattien päällä sulaa hanttari penkin alla, mikä tuntuisi kielivän että kone rikastaa seoksia.

Sähköpuolelta pyörijä ja kansi (sininen) vaihdettu ja accelin 8.8 johdot vuosi ennen vian alkamista ja tulpat vaihdettu pari kertaa ilman tulosta.

Ellei nykyiset toimenpiteet auttaneet vaikka veikkasin vuotavia suuttimia, niin testaan vanhoilla osilla.

Ps. sulla paineet taisi olla ok ta ja uudet suuttimet...niin siksi en itse ymmärrä että vika olisi pumpussa.

Kirjoitettu

kovin helposti vois syytellä pikup kelaa,senhän olit vaihtanu.voisko olla viallinen jost.syystä.?sehän säätelee kipinän ja myös suuttimien pulsseja ymmärtääksein.

Kirjoitettu

Tarkentaisitko kiitos...pick up kela ei kuulu mun sanavarastoo... ignition coil?

Kirjoitettu

Tarkentaisitko kiitos...pick up kela ei kuulu mun sanavarastoo... ignition coil?

Siis ignition coili on puola ja ignition pick up coil on siellä jakajan sisällä sen pyörijän alapuolella (pitää purkaa koko jakaja että pääsee käsiksi).

Edit. tuonhan voi mitata että ottaa jakajan kannen irti, sytkämoduulille menee jakajasta liitin jossa kaks johtoa ja niistä vastuksen mittaamalla pitäis saada oliko 500-1500 ohmia muuten se on rikki (liikuttelee johtoja samaanaikaan josko ne olis ottanut itteensä) sekä tarkistaa että liittimessä on johdot kunnolla kiinni kun joillain ollut kiinalaisissa ne pinnit siellä väärinpäin.

Edit2. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=55749.0 on asiaa vaihdosta.

kovin helposti vois syytellä pikup kelaa,senhän olit vaihtanu.voisko olla viallinen jost.syystä.?sehän säätelee kipinän ja myös suuttimien pulsseja ymmärtääksein.

Itseasiassa vaihdoin sen keväällä tosiaan kerran kun näytti niin *askalle sen jälkeen kun tuo hyytyi työmaan pihalle. Toisen kerran tuli ton uuden jakajan mukana, nyt taas toi mikä keväällä tuli vaihdettua on paikallaan kun kiinalaisesta jakajasta ei ole paljoa jäljellä... (lensi kerran pellolle josta noukin sen ja nykyisin paikallaan siitä on vain runko mikä ei ole väljä kuten se mikä oli ennen)

Edit. mutta itseasiassa jos tässä alkaa vainoharhainen olemaan jo niin voisko joku hajoittaa tuota pickup-coilia... kun se kerran muutaman päivän sillä ns. kiinan jakajan uudella coililla toimi ennenkuin alkoi pätkimään. Mutta toisaalta yhtä paljon se nyt pari päivää sitten toimi kun otin alipaine-letkun irti joten en mene sanomaan mitään...

Kuten sanoin olis paaaljon helpompaa kun joku hajoais kunnolla...

Kirjoitettu

Käykö sulla kans kone rikkaalla ja meinaa sammua alle 2500 rpm kaasuttaessa, mutta korkeilla kierroksilla pelaa ja tyhjäkäynti korkea 1100-1300rpm, mutta pysyy käynnissä? (ecm yrittää hakea säätöjä. iac ja tps on vaihdettu)

Saasatelaitteita olen myös opiskellut ja voisi ehkä olla 1 vaihtoehto kenties...viallinen venttiili tai egr (ei anna ses:iä), mutta ei ole tsekattu vianhaku softallakaan kun en ole saanut yhteyttä läppärin ja auton välille, mutta luulen ratkaisseeni sen ongelman kun ensi kerralla kokeilen.

Mulla on bensakiskoissa painemittari, mutten ole käynnistänyt bensapumppua, muutoin kuin laittanut sähköt päälle jolloin paine nousi 10 psi ja pysyi siinä 5 päivää, kunnes laski 6 ja pysyi siinä.

Ecu nollattuna käy hieman paremmin ja koneen lämmettyä vain pahenee.

tämmösen artikkeliin luin:

Tässä artikkeli;

Tps anturi on kaasuläpän asentoanturi, joka

mittaa kaasuläpän asentoa ja kertoo sen ECM

boxille, eli tietokoneelle joka ohjaa moottorin

polttoainesyöttöä. Anturi on säätövastus

eli potentiometri, joka on kytketty mekaanisesti

kaasuläppä akselin perään(ruiskuissa),

kaasari koneissa toteutus on toinen, mutta idea

on sama. Tps anturi ei ole ikuinen vaan anturin

resistanssi pinnat kuluu ja anturi alkaa

“rätisemään ja pätkimään” eli TPS signaaliin

tulee nopeita häiriöitä, joita ECM ei osaa käsitellä.

Viallinen TPS aiheuttaa koneeseen

nypytystä, vajaata tehoaluetta ja sammumista,

automaatissa turbiinilukko potkii päälle ja

pois edes takaisin, joka lopulta kuluttaa

kytkinpinnat sileiksi ja turbiini menee vaihtoon.

Jos automaatti on elektroninen niin vaihdot

ovat sattumanvaraisia ja vaihteiston

ohjausyksikkö menee perusohjelmaan, jolla

pääsee nilkuttamalla eteenpäin.

Tuntuu kaukaa haetulta tässä tapauksessa mun mielestä kun tps on vaihdettu säädettävään ja kalibroitu, mutta linkkasin kuitenkin kun en tunne tunne turbiinilukon käyttäytymistä liian alhailsilla nopeuksilla.

siis paljon sulla oli bensanpaineet virrat päällä?

Kirjoitettu

Suuttimet vaihdoin vain ja bensakiskoihin o-renkaat ja en uskaltanut höräyttää konetta käyntiin.

Aluksi näytti  nollaa tottakai mutta käänsin avainmesta pelkästään virrat päälle jolloin nousi paineet 10 psi.

Tiedän ettän on alhaalla, mutten ole käynnistänyt konetta.

2 vinkkiä löysin bensapumpun herättämiseen aldl pistokkeesta ja pumpun releeltä, mutta jätin leikin kesken kun en satavarmasti tiedä mitä teen ja johdot kuumeni.

Vette foorumilta löysin ohjeet, mutta aldl jännite tosiaan kuumensi piuhat. Releen herätystä en edes kokeillut.

Jostakin satuin lukemaan että muutkin saaneet 10 psi paineistta epämääräisillä testeillä, mitkä eivät ole normaalit ja ajattelin etten yritäkään pelleillä sähköjen kanssa kun en osaa.

Vaan odotan viikon - pari että saan putkiston kiinni ja sitten  höräytän oikeasti koneen käyntiin, koska ajattelin ettei se ecm kuitenkaan anna oikeaa faktaa ulos täten..mahdollisen hapen kompensoimana yritä rikastuttaa?

Kirjoitettu

Porkkanalle tiedoksi että saan mahdollisesti oskilloskoopin lainaan 2-3 vkon päästä.

matkakin lyhyt tulla testaa laturi.

Kirjoitettu

Eli pumppu otti loparit vaikka haisee bensa haisee ja kuluttaa 25-35l / 100km?

Otetaan huomioon ja tutkitaan asiaa piakkoin.

Kirjoitettu

Eli pumppu otti loparit vaikka bensa haisee ja kuluu 25-35l / 100km.

Häh ?  Sulla vuotaa tankki ...

Kirjoitettu

Onks sinne vaihdettu tbi:n bensapumppu? Se tais nostaa paineet max. 16 tienoille.

Pahasti vikaavikaa on, tuollasella kulutuksella noilla tehoilla...  ::)

Kirjoitettu

Ihan vakio oli ja pelas kuin unelma kunnes alkoi onglema, että meinaa hyytyä kun liikkeelle lähtee ja tarvii reipastaa kaasua ettei sammu.

Kun pääsee liikkeelle niin ei tunnut olevan ongelmia.

Eiköhän tästä pikku hiljaa ala mahdolliset viat tulemaan eliminoitua, mutta toisaalta meillä porkkanan kanssa on saman kaltainen vika ja lienee molemmilla map ohjattu niin tuntuu hieman oudolta ettei kenelläkään ole lonkalta heittää missä vika.

Alkoi ihan yllättäen oireilee ja totaalisesti.

Iac-tps-lambda ja muutama muita antureita vaihdettu ilman tulosta.

Uusien suuttimien vaikutustusta odotellaan.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...