Jump to content

Recommended Posts

Posted

Muistaakseni ainoastaan corveten ja b4c camaroiden th700r4 laatikoilla 4 pysyy ns."kaasu pohjassa" päällä :-\ Muihin tarvitsee vaihtaa venttiili. En vaan muista että mikä niistä :(

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Samppa383

    40

  • Karppa

    28

  • Ilku

    17

  • Msk383

    16

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Jukka
Posted

ja poliisi-capricen th 700:sella myös pystyy ajaa "täysiä" nelosella

Posted

En oo oikee ikinä ymmärtäny tota 4. vaihteen probleemaa. Nopeusmittarin neula ajettu muutamaan kertaan sinne 145mph merkkiin saakka ja laatikko on aina toiminut ihan niinkuin sen kuvitteliskin fiksusti toimivan. Nelonen pysyy päällä hana pohjassa. Ja laatikonkin pitäis olla ihan vakio.

Posted

Ja ennen kuin kysytään niin tuo b4c on camaron poliisi-optio

Posted

Jaaha ja tänään tuli sitte tilattua toi procharger. Vappuun mennessä pitäis olla paikalla. Aluksi tulee vaan 9psi:n ahdot, ko tarttis noi suuttimet vaihtaa ensi isompiin jos nostan sen 12psi:hin.

Posted

Laskennallisesti 3.27 + th700 + 16" kumeilla auto kulkee about 250 - 260km/h (6000rpm). Netistä löytyy miljoona erilaista laskuria ja chevytalk.orgista löyty myös vaikutukset perävälityksille.

 

Luonnollisesti pitkään kovilla kierroksilla ajaminen rasittaa konetta paljon.

Posted

Kiihtyvyyshän se pääasia on, ei niillä nopeuksilla niinkään suurempaa väliä ole. Joskus kyllä olis nopeutta tarvittu hieman lisää.

  • 3 weeks later...
Posted

Lueskelin tässä Vortechin ahtimista ja heräsi muutamia kysymyksiä... ja nälkä :D

 

Lainatakseni valmistajan tekstiä:

"Each Vortech supercharging system is designed, tested, and sold to be installed on vehicles in their original or otherwise stock form. They are engineered to deliver maximum performance and long term engine durability at safe boost levels on stock engines. By taking into consideration variables such as the intended use, climate, altitude, and design parameters of stock engines, Vortech supercharging systems deliver proven performance." ???

 

Jos ymmärsin oikein niin toihan tarkoittaa kait vaan ja ainoastaan moottoria? Eli palikoita ei tartte vaihtaa..., mutta...

 

Vaihteistoa ilmeisesti pitää päivittää... Virikirja sanoo, että (ja taas varmuudeksi lontoolla): "4L60-E is well suited to stock engines, to approx. 350 hp and pounds-feet torque". Siitä ylöspäin kannattaa vahvistaa.?

 

Perästä ei puhuta mitään...?

 

Selittäisikö joku ystävällisesti, mihin perustuu, että tuplat pitäisi vaihtaa 15 tmailin välein ja tulpan johdot 50 tmailin? (=sanoo Vortechin asennusohje). Kun nuo platinatulpat pitäis kestää sen 100 tmailia.

 

Öljynvaihtoväli säilyy nykyisellään 3 tmailissa.

 

Tuolla saisi helposti 410 hepoa ja 555 Nm vääntöä.

Eihän se huippunopeus tärkeintä ole, vaan kiihtyvyys...

Posted

Ahdetussa koneessa on elintärkeää että tulpat pysyvät kunnossa (niin kuin sytkä yleensäkin). Kuluvat vissiin ahdetuissa koneissa vähän nopeemmin johtuen moottorin huomattavasti suuremmista puristuspaineista (sylintereissä melkeen aina ylitäyttö, anakin yläkierroksilla). Tolla puristussuhteella mitkä lt1:ssä (sulla = 10.1cr) on niin ihmettelen suuresti jos voi käyttää yli 6psi ahtoa ilman vesiruiskua.

 

Tulppien vaihtovälistä viellä niin Chilton ilmoittaa että vakiokoneessa pitäis vaihtaa normaalit tulpat noilla samoilla väleillä, kuten myös tulpan johdot. Mun vanhat johdot olivat ~70tml jälkeen lievästi sanottuna paskana. Mittasin ~3-4Ohm vastuksen kaikissa, pitäisi olla noin 14Ohm.

 

Laatikko kestää sen minkä ilmotit suunnilleen. Pitää myös muistaa että väännöstä ne pannat yleensä lipsahtaa. Mitä enemmän ne lipsuu sitä enemmän ne kuluu ja helpommin taas päästää irti seuraavalla kerralla.

 

Luulisin että 4L60-E kestää samat mitä 4L60 (th700r4).

 

Perät kestää aika hurjasti piiskää. Niissä vaikuttaa sitten rangasvalinta ja iskut enemmän. Eli jos kardaanissa on pieni välys ja pakilta vaihdat vaihteen sisään, polkaset tehokkaalla koneella ja slikseillä niin varmasti hajoo jotain. Fiksulla käytöllä ja "pienillä" renkailla (ei slikseillä) en huolestuisi hirveesti siitä perästä. Jotkut hullut ajelevat vakio 9-pulttisilla 11-12s vartteja. Sekin varmasti nähdään ens kesänä livenä, eiks vaan MSK?? ;)

Posted

Mene ja tiedä mitä kesällä nähdään.. Nyt näyttää siltä, että mustalintu nähdään pelkkänä vaparina sillä osatoimitukset mättää. Nimittäin paxtonin hihnapyörä puuttuu.

 

Ahdetussa pelissä tulpille kohdistuu suurempi rasitus kuin normaalisti jolloin niiden pitää olla kyseiseen käyttöön sopivia. Kovempi paine ja kuumuus niin kuin riisis sanoi.. Vakio tulpat tuskin kauaa kestää jos rallatetaan suurilla ahdoilla ja rikkailla seoksilla. Mulla ei kestänyt kuin muutaman viikon korkeapuristeisessa vaparistrokerissa.

 

Vaihteiston saa hajalle jo vakiokoneellakin, ihan kuskista kiinni ja tehonousu vaan edesauttaa hommassa. Yleensä aski vahvistetaan vasta kun sieltä on jotain hajonnut. Olisi kiva nähdä joskus joltain päinvastainen teko..

 

Perä + slicksit ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta koville vetää.. Voi olla, että perät paukkuu tulevana kesänä. Tavalliset katurenkaat toimivat "sulakkeina" ja säästävät perää suurilta rasituksilta kun renkaat lyövät tyhjää huonon pitonsa vuoksi.

Posted

Mene ja tiedä mitä kesällä nähdään.. Nyt näyttää siltä, että mustalintu nähdään pelkkänä vaparina sillä osatoimitukset mättää. Nimittäin paxtonin hihnapyörä puuttuu.

 

 

 

etkö ole löytänyt siivaa.

oletko kokeillut että sorvaisit sen raurasta tai alumiinistä esim. seinäjoen moottorihiomo tai joku muu joka tekee sorvaus töitä.

 

 

 

Posted

Tossa nyt ko tuli juttua noista tulpista ja muista sähközydeemeistä, niin onkos suositeltavaa, et vaihdan jonkun paremman puolan alkuperäisen tilalle... Entä millaisia tulppia olette ahdetussanne käyttäneet?? :)

Mitä muita muutoksia kannattaa tehdä?

Posted

Kiitoksia tiedoista ja neuvoista.

 

Virikirjassa neuvotaan laskemaan puristussuhdetta, kyllä. Tos Vortechin asennusohjeessa ei puhuta siitä mitään. Luulisi, että Vortech on niitä tehnyt tarpeeks ett ne tietää mikä kestää? Mene ja tiedä.

 

Täytys kait eka käydä konttorilla kysymässä saako asentaa. Voikohan vertailumoottorina käyttää 2 gen. moottoria? Eikös Pontiacissa ollut 455 HO, mikä anto 350-370 hepoa? joskus 1971-73?

 

Kyl mä oon sitä mieltä, ett kaikki kuntoon kerralla ja ennenku mitään hajoaa. Parempi niin päin. Voi huoletta ajaa. Eikä mulla ole tarkotuskaan hirveesti ;) revitellä ;). Pääasia, ett ohitukset sujuu...

 

Vaatii vaan mummoja aika rutkasti. Lollo vetää jokaviikko ja siCanoakin on tullu kokeiltua. Ei vaan suurempia voittoja. :(

 

Muistaako kukaan, mitä hammaskeiju maksoi hampista? 20 centtiä? Tarttis 100 000 hampia, löytyykö vapaaehtoisluovuttajia? >:(

Posted

Ei taida 2nd genit käydä vertailukoneiks. Jos kävis vanhat vertailukoneiks, niin kannattas varmaan käyttää ZL1 Camaroa... 425hp tai jotain sinnepäin :P

Posted

vertailumoottirina pitää olla tehdasvalmistettu samaa korimallia olevasta autosta.

 

Jos otat vertaukseen ZL1:sen, mikä ensinäkin saatetaan hylätä. Vaikka se menisikin läpi jousut aika paljon alustaa mtekemään että vastaa zl1 camaroa.

Posted

Eikös ZL1 ole 4 gen.?

Ei olekaan sori, sekotin. :-[ Löyty kuva vuoden 93 mallista, 572 cu.in., alumiinia, 720 heppaa! Kulki reippasti yli 175 mph!. Taidettiin tehdä vain yksi.

Posted

on ilmeisesti niin et suurin vertailu teho minkä 3g malliin voi ottaa on firehawkin tehot,vaihtamalla alustan samaksi. Toi firehawk on mun käsittääkseni tehtaan virallinen virimalli eli sen perusteella siitä on myös tyyppitodistus.toisin kuin esim. joku gallaway corvette joka viripajan tuote mut ei taida olla tehtaan tyypittämä eli ei ikinä kilpiin suomessa.

Posted

4th geneissä on se kovin vertailumalli varmaan se 320hp? Camaro SS ja Ram Air Trans Am, vai mikä se nyt olikaan...

Posted

Jep. Ja Firehawk'in suurin teho oli 350 konia.... eli siihen 20 % lisää antaisi mukavat 420 hiirakkoa..... :D

Posted

Ton perusteella Vortechin avulla 410 vois olla mahdollinen... hmmm...

Posted

No niin : jäitä konehuoneeseen. Ohessa lyhyesti :

 

Aikomuksissa on jäykistää T-top -88 trans amin runkoa hitsaamalla etu- ja takaapurungot yhteen sopivalla palkilla. Onko se luvallista ja tarviiko autoa sen jälkeen muutoskatsastaa? Painoa tulee lisää 15-20 kg.

 

Mikä on vertailumoottori -88 Firebirdiin? Mallin historiasta löytyy Trans-Am Firefox (328 hp) ja Pontiac SLP Firehawk, jossa on 350 hepoinen kone villeimpinä vaihtoehtoina. Eli max teho olis 420hp jonka sais taikoa irti, jos vertailumoottori olis toi 350hp:nen?

 

 

Nimimerkki: Tturbo

 

Niin sanottu boxaaminen tai korin/rungon vahvistaminen yhdistämällä etu- ja takarungot toisiinsa ei vaadi muutoskatsastusta suoranaisesti. Lisääntyneen painon myötä sellainen kuitenkin voidaan vaatia. Varmimman vastauksen saat paikalliselta katsastuskonttorilta.

 

Vertailumoottorina '88 Firebirdiin käytetään Firebird Formula 350/Trans Am mallin 350 kuutiotuumaista vinkkeliä (240 hp). Mainitsemasi mallit ovat ns. jälkituotanto malleja, eivät tehtaan omia tuotteita, joten niitä ei hyväksytä EU-tyyppikatsastuksen puuttuessa vertailumoottoreiksi.

 

Sanoi Spinnerin toimitus.

 

Posted

Firehawk oli SLP (Street Legal Performancen) totetuttama konsepti-auto, ilmeisesti GM:n siipien alla mutta ei GM:n myyntimalli joten ei kelpaa Firehawkin 350hppanen vertailumoottoriksi, harmi!

Posted

ainaskin saksassa oon nähnyt myynnissä 4g firehawkin eli tuv löytyy siitä mut en muista noita 3g firehawkeja oliko niitä saksassa (varmaan).Eli jos auto hyväksytty saksaan se kelpaa yleensä myös suomeen jos saa hommattua saksasta ton tuv todistuksen.Mut taitaa loppu peleissä maksaa noi firehawkin jarrut jo niin paljon et jää homma haaveiluksi.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...