pecu_83 Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 8. Marraskuuta, 2017 Juu. Tähän asti olen vetänyt aina 3/4 ja ollut tyytyväinen. Nyt tosiaan ajattelin laittaa vähän vähemmän, kun monella foorumilla ja nettisivulla on ollut juttua siitä, että kun konetta kierrätetään paljon, niin preloadia olisi hyvä olla vähemmän. Perusteluna se, että jos nostaja karkaa nokan pinnasta, niin sillä kestää pitempi aika palata takaisin mittaansa ja nokkaan kiinni ja ilmeisesti myöskin se, että suurella preloadilla kovemmilla kierroksilla nostaja täyttyy nopeammin ja venttiili saattaa jäädä/ jää kantaan helpommin. Mutta ei mulla ole kyllä tarkoitus ajella niin että nostajat ja venttiilit lepattaa. Tämäkin moottori on tähän asti viettänyt pitkiä aikoja rajoittimella tai sen välittömässä läheisyydessä 6500rpm:ssä . Mutta taitaa olla paras vaan laittaa ne siihen, missä ovat hiljaa ja kierrätellä konetta tyytyväisenä niin korkealle kuin se puhtaasti kiertää tai hyvältä tuntuu. Nämä isolohkot ei vaan taida olla mitään kierroskoneita ja juurikin suuret massat sekä venttiilikoneistossa, että männissä ja kangissa tekee sen että ainakin amerikan foorumeilla kovasti ovat sitä mieltä ettei yli 6500rpm olisi hyvä kierrätellä ainakaan vakiokamoilla. Myös juurikin kiertokangen voitelu ja alakerran laakerinopeudet alkavat olla kovilla kierroksilla äärirajoilla. Ehkä olisi siis parasta malttaa pitää se rajoitin maltillisissa lukemissa, mutta eihän se ole yhtään kivaa
jpe Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2017 Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2017 Noilla varveilla heivaisin kyllä hyd nostajat pois ja kovat tilalle jäykillä jousilla. Itsellä oli kovat rullanostajat vaikka oli hyd keppi ja iloisesti sai paukutella rajoitinta vasten ilman ongelmia, tosin rajoitin oli 6 tonnissa. Tuokin yhdistelmä toimii, on vaan tarkempi säädettävä ja laitetaan pienemmille välyksille kuin mekaanisen kepin kanssa.
pecu_83 Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2017 Silloin kun tätä konetta suunnittelin, niin halusin nimenomaan hydrauliset ettei tarvis olla koko ajan säätämässä. Mä ajan noilla kunnes ehkä vaihdan jossain vaiheessa vähän rajumman nokan ja siinä yhteydessä kovat nostajat. Kova nostaja hydraulinokassahan on vissiin vähän huono kun nokan muoto on sellainen että siitä puuttuu se loiva ramppi, jolla venttiilivälys otetaan iisisti pois. Rullanostajat ja pienet välykset toki auttaa asiaa.
jpe Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2017 Kirjoitettu 9. Marraskuuta, 2017 Joo, koska ramppi puuttuu niin välys vedetään pienemmäksi. Alukansilla kylmänä jopa lähelle nollaa koska kasvaa lämmetessä. Tuo tekee sen että saa säätää vielä useammin kuin kovalla kepillä koska tarkempi säädöstä ja heti äänekäs jos vähänkin liikaa välystä.
pecu_83 Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Nyt on uusi vesipumppu tulossa jenkeistä ja alkoi sataa DHL:tä tekstiviestejä tullauksen hoitamisesta. Pyysin ensimmäisen viestin jälkeen tullaukseen tarvittavia tietoja sähköpostilla, mutta siihen ei tietenkään viikonlopun aikana ole tullut vastausta. Uusia tekstiviestejä on tullut kuitenkin lisää, joissa painostetaan hoitamaan asia viipymättä. Sitten muistelin että turhaanhan mä niitä tietoja pyysin kun nehän maksaa samalla tavalla ja annoin DHL:lle luvan hoitaa tullaukseni. Nyt sitten huomasin, että se maksujen kerääminen niistä tiedoista on näköjään loppunut pari kuukautta sitten. Noh. Ainakin pitäis tavara tulla ajoissa perille.. Sitä odotellessa purin tuon vanhan pois ja ajattelin samalla purkaa sen osiin ja katsoa mitä se on syönyt ja olisiko mahdollisesti järkirahaan huollettavissa (uuden pumpun jenkkihintaa 25€ on kyllä paha lyödä). Olisi pitänyt vaan antaa heti aluksi reilusti lämpöä kun nyt kävi näin: Eipähän tartte mietti tuon huoltamista
jpe Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Kesällä hoidin Summitin kanssa takuuasiaa ja laittoivat 0 hintaisena takuuosan tulemaan DHL:llä. No sieltähän ruvettiin pyytämään rahaa tullauksen hoitamisesta. Laitoin Summitille että älkää enää ikinä lähettäkö DHL:llä mulle mitään, enkä juuri suositellut käyttämään muutenkaan tullimaihin ja vastasivatkin tutkivansa asiaa. Kummasti sitten muuttuikin tuo DHL:n veloituskuvio aika pian ja tuo takuulähetyskin tuli perille ilman kuluja vaikka jos jonkinmoista uhkailuviestiä myös pukkasi. Taitaa Summit olla aika iso asiakas DHL:lekin.
pecu_83 Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 13. Marraskuuta, 2017 Juu. Kyllä on asian tiimoilta oltu aika moneen eri myyjään ja täällä Suomessa kuluttajariitalautakuntaan aika monen eri henkilön toimesta yhteydessä noista rosvousmaksuista, kun tuota nyt jälkikäteen lueskelin läpi muutamaltakin eri foorumilta. https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2017/kan-ratkaisut/tullauksen-palvelumaksu/ http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/tuntuuko-silta-etta-sinua-on-huijattu-nyt-loppuu-kuriirifirmojen-alyton-rahastus-6672595
pecu_83 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Tässä sitä oppii taas samalla uutta omasta koneesta. Silloin kun 6 vuotta sitten tuota konetta ekan kerran kasailin, niin selvittelin, että voiko noi öljynjäähdyttimen lähdöt vaan tulpata vai pitääkö laittaa letku väliin. Silloin päädyttiin tulppaamaan ja öljynpainetta tuli normaalisti joka puolelle ja tosiaan aikamoista kenkää kone sitten saikin. Yksi mitä en silloin löytänyt, oli tieto tuosta bypass venttiilin poistamisesta. Eli suodattimen alla oleva bypass venttiili tulisi poistaa virikoneista joissa ei käytetä öljynjäähdytintä. Sen poistaminen ohittaisi muutaman mutkan minkä öljy joutuu kulkemaan matkallaan. Nyt on kuitenkin tarkoitus asentaa se öljynjäähy, joten enää sitä ei lähdetä poistamaan, mutta jos joku muu touhuaa GenV/VI lohkojen kanssa, niin kannattaa lukaista tuo: http://www.horsepowerracing.com/firebird/gen6oilsystem_s.jpg Tuo erikoislähtö jäähylle olikin tiedossa, kun siellä sellainen oli alkuperäisenäkin.
jpe Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Kirjoitettu 14. Marraskuuta, 2017 Olen jopa ymmärtänyt että tuo pitää ehdottomasti poistaa jos tulppaa lohkon lähdöt. Oikeen GM:n ohjeeseen asiasta jossain törmäsin kun omaa gen V:tä rakentelin.
pecu_83 Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 15. Marraskuuta, 2017 Ei se ero öljynpaineissa ole tuon poistamisen jälkeen kuin n. 5psi eli 0,3 baria, olivat sen jossain lehdessä testanneet. Toki olisin sen poistanut jos olisin silloin aiemmin törmännyt samaan tietoon. DHL:n kanssa kävi positiivinen yllätys. Eilen tuli sähköposti missä annettiin tiedot tullausta varten. Soitin sitten ihmeissäni sinne, että kumpi nyt tullaa kun olin antanut heille tekstiviestillä luvan hoitaa sen. Selvästi närkästyneen kuuloinen asiakaspalvelija vastasi, että minä hoidan tullauksen, koska olin pyytänyt tietoja tullausta varten ennen kuin annoin heille luvan. Hoidin tullauksen samantien ja lähetin DHL:lle luovutuspäätöksen, mutta vasta tänään aamulla on seurantatietoihin päivittynyt tieto siitä, että paketti on päässyt tullista. Paketti nyt siis hieman myöhästyy alkuperäisestä aikataulusta, mutta jääpähän se 25€ +5% palvelumaksu omaan taskuun
pecu_83 Kirjoitettu 16. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Marraskuuta, 2017 Noniin uusi pumppu tuli ja heitin sen paikoilleen. Myös keulapala nostettiin velipojan kanssa höpötilleen jo aiemmin ja johtosarja tuli leviteltyä takaisin kohteisiinsa. Löin vehkeet tulille uudella pumpulla ja ulina lakkasi, mutta oikealta puolelta kuuluu vielä aika voimakas naputus, vaikka säädin silloin edellisen käytön jälkeen preloadia pikkasen lisää. Tuntui että naputus jopa voimistui. Täytyy se ottaa auki vielä ja katsoa mikä siellä mättää. Voi olla että tuo puoli kierrosta on vaan liian vähän tai sitten joku nostaja ei vaan enää pärjää noiden jäykempien jousien kanssa, tai mahdollisesti jopa studi löystynyt kun availin tiukassa olleet venttiilin säätö mutterit. En jaksanut eilen enää siihen perehtyä vaan painuin tutimaan. Naputuksen kun saan pois niin sitten tarvii vaihteistoöljyä vielä lisätä, peruutusvalon katkaisijan johdot kytkeä, johtosarjaa vähän kannakoida ja öljynpaineanturi uusia kun vahingossa taitoin toisen lähdön poikki. Sitten se olis taas ajokunnossa. Öljynlämpömittari ja öljynjäähdytin pitää sitten joskus vielä asentaa.
pecu_83 Kirjoitettu 18. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 18. Marraskuuta, 2017 Naputus lakkasi, mutta vasta 1,25 kierroksen preloadilla. Täytyy ehkä vaihtaa paremmat nostajat tai alkaa säästää siihen kovaan nokkaan. Siihen asti voi antaa satsia sen mitä noi kestää ja vaikka laskea rajoitinta vähän alemmas.
selli Kirjoitettu 24. Marraskuuta, 2017 Kirjoitettu 24. Marraskuuta, 2017 Nätisti pistelee Herkän olonen on kyllä!
pecu_83 Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 26. Marraskuuta, 2017 No onhan noi ratavanteetkin ihan jees, mutta ne nyt vaan oli halvimmat mitkä tohon käyttöön löysin. Itse tykkään näistä pelleistä ehdottomasti enemmän Nyt auto olis taas pitkästä aikaa nipussa ja tassuillaan. Vielä pitäis saada sytty ja kaasari säätöihin.
pecu_83 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Jees. Pääsin säätään Camarosta seokset ja sytkän kohdalleen. Seoksiin ei tarvinnutkaan koskea, moottori ei ole varsinaisesti muuttunut aiemmasta, joten en uskonut niiden kaukana olevankaan. Korvakuulolta säädetty sytkä (ei mulla mitään ajoituslamppua oo ) oli puoli teräväkärkisen tussin viivaa myöhäsellä. Moottori kyykkäsi aiemmin yläkierroksilla jyrkästi. Laitoin nyt varmuuden vuoksi jäykemmät venttiilijouset, kanavat on siistitty ja kohdistettu ja nokka on 4 astetta myöhäsemmällä. Nämä kaikki pitäisi auttaa yläkierroksilla ja siltä näyttääkin 5700rpm asti, jonka jälkeen moottori kyykkää tismalleen samalla tavalla kuin ennenkin. Tulin siihen päätelmään, että se todennäköisesti on nostajista kiinni. Se on onneksi kohtalaisen edullinen ja helppo homma testata parempilaatuisilla nostajilla. Käyrä on vielä hyvässä nousussa 5600rpm kohdalla, joten yläkierroksilla olisi varmaan vielä hieman tehoa tarjolla. Nyt kun olen monesta paikkaa lukenut, ettei tuota isolohkoa passaisi kauheasti kierrätellä, niin tekisi mieli myös ottaa nokkaa takaisin aikasemmalle päin. Se on vaan vittumainen homma kun se säätö on alarattaassa. Olisi pitänyt vaan tehdä se kaksiosainen jakopäänkoppa ja säädettävä nokkapyörä. Nyt vääntökäyrä on laajempi, mutta käytännössä 4500rpm asti suunnilleen samoissa kuin ennenkin. Säätämällä nokka takaisin nollaan, vääntö (ja sitä kautta teho) olisi todennäköisesti koko aluella suurempi kuin aiemmin.
jpe Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Jos meinaat että hyd nostajat alkaa vähentämään venttiilien avautumista kierroksilla niin eikö jäykemmillä jousilla tilanteen pitäisi olla entistä huonompi. No voin ajatella väärinkin kyllä tuota. Miten iso kaasari sulla olikaan? 750 voi ehkä alkaa ahdistamaan 454:sessa noilla varveilla ja putsarin ahdistaminen sekä fuilin tulon riittävyyskin voisi olla syitä. Millaiset mahtaa bensapinnat kaasarissa olla kun kyykkää..
pecu_83 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Jouset on jäykemmät ja sen johdosta siellä on puoli kierrosta enemmän preloadia. Hydraulisten nostajien kierroskestävyys riippuu aika pitkälti niiden sisäisestä rakenteesta ja nopeudesta millä öljy valuu nostajasta pois. Kaasari tuossa on 850 tuplapumppu, joten se piisaa kyllä vielä ja seos pysyy hyvänä kierrosalueen loppuun asti. Ilmanputsari noille tehoille on vähintääkin riittävä. Lisäsin jopa ohuen ilmanputsarin sen korkeemman kaveriksi viime vuodesta.
jpe Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Sitten vaan kovat nostajat, ovat selkeästi kevyemmätkin. 850 kaasari riittää varmasti, eli siitä ei ole kiinni.
pecu_83 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2017 En laita kovia nostajia tohon hydraulikepille. Kokeilen niillä paremmilla nostajilla ja ehkä tulevaisuudessa vaihdan kovaan nokkaan.
GTATL Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 2017 Kirjoitettu 18. Joulukuuta, 2017 Tässä hieno testi suodattimista https://www.youtube.com/watch?v=EkpsydS8JXI
pecu_83 Kirjoitettu 19. Joulukuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Joulukuuta, 2017 Joo. Toi on hyvä vertailu. Mun teki mieli laittaa spaceri ilmanputsarin ja kaasarin väliin, ois ollu nopee testata vaikutus vetojen välissä, mutta Suomesta ei saanut tähän hätään, enkä löytäny sopivaa putkea nurkista. Siinä olis tullu vähän tota suuntausta ennen kaasaria. Aiemmin mulla oli tuossa 14x3 joka tuonkin testin arvion mukaan riittää ahdistamatta 640hp asti ja nyt mulla on siinä päällekkäin se 3" ja 1,5" joten mulla on siinä nyt 14x4,5" suodatinta, joten sen pitäs riittää sinne 750 asti, eli yli 300hp sais olla vielä enemmän ennenkuin alkais suodatin edes yhtään ahdistaan Tollanen salaattikulho tai velocity stackki olis retee mutta on vaan sateella vähän huono
pecu_83 Kirjoitettu 19. Joulukuuta, 2017 Kirjoittaja Kirjoitettu 19. Joulukuuta, 2017 Vähän olen kyllä pettynyt CompCamsin tekniseen tukeen: Laitoin kyselyä nostajista: Hello. I have a 454 big block chevy with a hydraulic flat tappet cam (Duration @ .050" I:238° E:248° Valve Lift 0.540/0.540) and Comp Cams 924-16 valve springs. My current lifters that came with the cam (no brand) can´t handle more than 5700 rpm. I would like to spin the motor atleast a 1000 rpm more. It is a street car but I drive road course too so what would be the best lifter for serious abuse? 812-16, 84000-16 or 858-16? Thank you in advance. Tekninen tuki vastaa: Hi, How much street time does this car see? Minä: Few thousand miles a summer maybe. Tekninen tuki: I run an 812-16 at 1/2-3/4 of a turn for preload. Minä: Ok. But could you tell me about the differences for example the maximum rpm ranges of the lifters? And which of those are most durable? Ja tähän ei sitten enää vastausta saanutkaan Hän vain kertoi mitä hänellä itsellään on, ei mitään itse nostajista ja niiden eroista. Onko täällä kellään kokemusta eri nostajista?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään